Losholt AS: Sparer opptil 25% på innkjøp og 100 timer i året

Oppdatert: feb. 4

Losholt AS er en boligleverandør på Østlandet. Med et selskap på 16 ansatte, ble det en utfordring å gjøre innkjøp av byggemateriale lønnsomt.













Selskapet konsentrerer seg om Vestfold, Buskerud og Telemark, og har også noen oppdrag i Akershus og Oslo. Driften går veldig bra for boligleverandøren, som også har egen elementproduksjon. I år vil de omsette for 20 millioner, og har en ordrereserve på 45 millioner for 2020. Men kunne resultatet også blir enda mer lønnsomt?


Vi intervjuer Borgar Lindhjem, prosjektleder og eier av boligleverandøren Losholt AS, som tok kontakt med oss i Innkjøpssjefen for å gjøre smartere innkjøp.







Vi fant ut at vi kunne redusere prisene veldig mye. Etter å ha begynt å bruke IKS sparer vi ca. 20% på innkjøpene våre. Det er ekstremt mye.


Borgar Lindhjem Prosjektleder og eier




Losholt er en gjeng på 16 stykker - ti montører, fire på fabrikk og to på kontor. De følte seg for små til å ha en egen ressurs dedikert 100% til innkjøpsoppgaven. Det var derfor Lindhjems kollega Eskil Gangsø som tok seg av innkjøpene. Det gikk i utgangspunktet veldig bra - men så ble de tipset om Innkjøpssjefen og lurte på om det var noe å spare på.


Hvordan fant du ut om Innkjøpssjefen, Borgar? – Jeg ble tipset av en bekjent som var veldig fornøyd. VI booket deretter et møte med Øyvind Warhuus, og fant ut at vi kunne redusere prisene veldig mye. Etter å ha begynt å bruke IKS sparer vi ca. 20% på innkjøpene våre. Det er ekstremt mye.


Typisk utfordring for byggebransjen i Norge














Hva var det som gjorde at dere tok kontakt med IKS? Hva var behovet? – Vi hørte om store besparelser på innkjøp. I vår bransje er marginene lave, ved hjelp av innkjøpssjefen vil vi løfte bunnlinjen vår betraktelig. ​

Byggebransjen i Norge teller mange mindre selskap som Losholt, og de aller færreste kan forsvare å ansette en egen person for å prute og megle med leverandører. Det i kombinasjon med lave marginer i utgangspunktet gjør det spesielt attraktivt å outsource innkjøpsfunksjonen: – Når har vi noen dedikerte personer som tar seg av alle innkjøp, mens vi kan ha fullt fokus på driften.

Borgar Lindhjem skjuler ikke på at dette var et smart trekk for selskapet i flere ledd: – Vi har økt lønnsomheten betraktelig etter å ha begynt å bruke innkjøpssjefen. Dette kommer våre kunder til gode, samt at vi også får en styrket økonomi i vårt selskap.



En enkel prosess

Hvordan oppfattet du prosessen?  – Innkjøpssjefen gikk gjennom våre innkjøp, og så hvor de kunne hjelpe oss med bedre priser. Deretter presenterte de oss for ferdigforhandlede avtaler.


Hva krevde det av dere?  – Svært lite. VI hadde ett møte. I etterkant sendte vi over hva vi typisk handler inn mye av.



Hvordan vil du oppsummere fordelene med å bruke våre tjenester for andre bedrifter?

– Økt lønnsomhet gir bedre likviditet. At vi i tillegg slipper å sjekke priser på produkter gjør at vi reduserer administrasjonstimer til dette - anslagsvis 100 timer i løpet av et år, og dermed kan vi bruke tid på salg og kundeoppfølging i stedet.


Ved å bruke tjenestene til Innkjøpssjefen, fikk Losholt AS følgende fordeler:

-Frigjorde 100 timer i året

-Fikk mer tid til salg og kundeoppfølging

-Sparte 15% på innkjøpskostnader og 25% på enkelte produkter

Hvor mye kan du spare på dine innkjøp?

Ta kontakt med oss og finn ut - helt uforpliktende!

263 visninger

KONTAKTINFORMASJON

Adresse: Austefjordvegen 194, 5379 Steinsland

Email:  post@innkjopssjefen.no

FØLG OSS PÅ SOSIALE MEDIER

ABONNER PÅ NYHETSBREV

© Innkjøpsjefen AS 2020