Sist oppdatert
21.5.2021 11:34

Innkjøpssjefen sparer Losholt AS for opptil 25% på innkjøp og 100 timer i året

Selskapet konsentrerer seg om Vestfold, Buskerud og Telemark, og har også noen oppdrag i Akershus og Oslo. Driften går veldig bra for boligleverandøren, som også har egen elementproduksjon. I år vil de omsette for 20 millioner, og har en ordrereserve på 45 millioner for 2020. Men kunne resultatet også blir enda mer lønnsomt?

Vi intervjuet Borgar Lindhjem, prosjektleder og eier av boligleverandøren Losholt AS, som tok kontakt med oss i Innkjøpssjefen for å gjøre smartere innkjøp.

- "Vi fant ut at vi kunne redusere prisene veldig mye. Etter å ha  begynt å bruke IKS sparer vi ca. 20% på flere av innkjøpene våre. Det er ekstremt mye" sier Borgar.

Losholt er en gjeng på 16 ansatte - ti montører, fire på fabrikken og to på kontoret. De følte seg for små til å ha en egen ressurs dedikert 100% til innkjøpsoppgaven. Det var derfor Lindhjems kollega som tok seg av innkjøpene. Det gikk i utgangspunktet ganske bra, men så ble de tipset om Innkjøpssjefen og ville sjekke ut om det kunne være et lønnsomt samarbeid for dem.

Hvordan fikk du høre om Innkjøpssjefen, Borgar?
- Jeg ble tipset av en bekjent som var veldig fornøyd og hadde spart mye penger. VI booket deretter et møte med en salgsrådgiver, og fant ut at vi kunne redusere prisene veldig mye. Etter å ha begynt å bruke IKS sparer vi ca. 20% på innkjøpene våre. Det er ekstremt mye.


Typisk utfordring for byggebransjen i Norge

Hva var det som gjorde at dere tok kontakt med IKS? Hva var behovet?
- Vi hørte om store besparelser på innkjøp. I vår bransje er marginene lave, ved hjelp av innkjøpssjefen vil vi løfte bunnlinjen vår betraktelig, sier Borgar.

Byggebransjen i Norge teller mange mindre selskap som Losholt, og de aller færreste kan forsvare å ansette en egen person til å prute og megle med leverandører. Dette kombinert med lave marginer, gjør det spesielt attraktivt å outsource innkjøpsfunksjonen:

– Når har vi noen dedikerte personer som tar seg av alle innkjøp, mens vi kan ha fullt fokus på driften.

Borgar Lindhjem skjuler ikke på at dette var et smart trekk for selskapet i flere ledd:
– Vi har økt lønnsomheten betraktelig etter å ha begynt å bruke innkjøpssjefen. Dette kommer våre kunder til gode, samt at vi også får en styrket økonomi i vårt selskap.

Hvordan vil du oppsummere fordelene med å bruke våre tjenester for andre bedrifter?

– Økt lønnsomhet gir bedre likviditet. At vi i tillegg slipper å sjekke priser på produkter gjør at vi reduserer administrasjonstimer til dette - anslagsvis 100 timer i løpet av et år, og dermed kan vi bruke mer tid på salg og kundeoppfølging i stedet.

Ved å bruke tjenestene til Innkjøpssjefen, fikk Losholt AS følgende fordeler:

- Frigjorde 100 timer i året

- Fikk mer tid til salg og kundeoppfølging

- Sparte 15% på innkjøpskostnader og 25% på enkelte produkter



Les også:

Prøv vår verdikalkulator og se ditt potensial for bedre lønnsomhet!


5 typiske fallgruver når bedriften inngår innkjøpsavtaler